Vandaag liet niemand zich afschrikken door de Buienradar en zodoende stond grotendeels de vaste kliek paraat op het Hingen voor een ritje. Overleg over de route werd door een paar man gedaan, de anderen waren druk met andere zaken. Toen vertrokken werd, ging dat maar moeizaam en het stoplicht (vandaag letterlijk) aan de Rijksweg zorgde er voor dat het dan toch nog één groep werd voor we het Hingen achter ons lieten.
Chris gaf aan dat hij wat vroeger terug moest zijn en heeft de groep ergens verlaten, waar dat was heeft de schrijver dezes niet meegekregen.
Via bekende wegen (Aasterberg, Maaseik, stukje trambaan) ging het richting Opoeteren en dan het Gruitroderbos in naar de Geuzenbaan. Hier wordt meestal rechtsaf gereden naar Opitter. Maar vandaag ging het linksaf en dan na enkele honderden meters rechtsaf richting Gruitrode. Een weg die we zelden tot nooit pakken. Langs de Commanderij (schijnbaar is de restauratie gestart) ging het in de richting van Wijshagen maar daar zijn we nooit aanbeland omdat de route via allerhande rustige wegen de kanten van Bree op ging. Bree werd gepasseerd via het jaagpad langs de Zuid-Willemsvaart en even voorbij Beek werd de vaart overgestoken en namen we de Luysen in het het vizier.
Na passage van de Molen met de wind zo goed als in de rug konden we met iets meer vaart de grensweg naar Stramproy overbruggen. Vandaag niet de platgefietste weg van Stramproy naar Neeritter over dat fietspad maar een alternatieve route via Molenbeersel en Grootbeersel. In Neeritter werd van achteruit gemeld dat de weg naar Ittervoort is afgesloten en Ton adviseerde om dan maar via Kessenich naar Thorn te fietsen.
We konden hier echter niet direct uitvoering aan geven omdat Ton (in Neeritter) een lekke band had. Piet viste iets van een flinke doorn uit de band terwijl John bezig was diezelfde band van de velg te trekken (iets dat moeizamer leek te gaan dan anders). Eenmaal de binnenband vervangen en het wiel terug in het frame bleek ook nog eens de ketting klem te zitten tussen het kleinste kettingwiel en het frame (ondanks aanwezige ‘chain catcher’). Dit werd voorzichtig opgelost om schade aan het frame te vermijden. Wellicht moeten we ook maar doekjes met wasbenzine gaan meenemen want John zijn handen waren nu wel heel erg zwart geworden. Of Ton, is je ketting waxen in plaats van smeren met olie een optie?
Kessenich-Thorn werd gereden over het pad langs de Maasplassen en het dagstrand, voorheen echt gravel werk maar inmiddels verhard (met wel nog wat losse rommel er op). Vanaf Thorn huiswaarts ging vervolgens via de bekende route die ook nog Montfort aandoet.
Aan Sint-Joost kon een aantal de lokroep van Paula niet weerstaan en ploften daar op het terras. Wiel trakteerde (alvast) omdat hij zaterdag a.s. de zeer gezegende leeftijd van 84 lentes hoopt te bereiken. Niemand van de aanwezigen die daar aan twijfelde dat dit niet zou lukken. Het was bere gezellig en het werd ongemerkt wat later dan gebruikelijk. Thuis stonden ze dan ook klaar met de spreekwoordelijke mattenklopper toen we de fietsbroek inleverden.
Ruim 80 km gefietst door de Suist-kliek die vandaag bestond uit: Hay B, Piet C, Geert C, Wiel L, Chris R, Huib S, Ton S, Jo St, Annie vd V, Jo V, Har vd V en John W.